Słowo bait posiada dwa różne znaczenia:
1. Stwierdzenie użyte w celu wywołania w innych jakiejś konkretnej reakcji.
2. Oszustwo, polegające na ukryciu prawdziwych zamiarów pod przykrywką czegoś innego.
Definicja – co to znaczy bait
1. Jako bait określa się w internecie stwierdzenie, którego celem jest wywołanie w innych użytkownikach określonej reakcji. Zazwyczaj jest to celowe wywołanie złości lub śmiechu. Charakterystyczną cechą baitów jest fakt, że osoby, które reagują w przewidziany sposób nie mają zazwyczaj pojęcia, że stwierdzenie, do którego się odnoszą, zostało użyte tylko i wyłącznie po to. Często stwierdzenie będące baitem jest celowo nieprawdziwe lub bardzo kontrowersyjne.
2. Określenia bait używa się także dla pewnego rodzaju oszustwa polegającego na ukryciu prawdziwych zamiarów pod przykrywką czegoś innego. Baitem może więc np. być podanie linku do jakiegoś filmu, podczas gdy w rzeczywistości link prowadzi do innego filmu lub w ogóle innej treści. Bait może mieć zarówno niewinny, humorystyczny charakter i być jedynie formą żartu, jak również może faktycznie być oszustwem i narazić oszukaną osobę na jakiegoś rodzaju straty.
Przykłady użycia słowa bait
- A: – Przecież naukowcy tak naprawdę wiedzą, że ziemia jest płaska.
B: – Co za kretyn! To jak niby twoim zdaniem da się oblecieć świat w kółko?! Czy wy wszyscy powariowaliście z tym?!
C: – Daj spokój, B. To zwykły bait a Ty się dajesz wpuścić. - Szukałem wczoraj w sieci filmiku, który ponoć wyciekł z jakichś tajnych rządowych komputerów, ale wszystkie linki jakie znalazłem to były tylko baity. Połowa prowadziła do jakichś stron z gołymi babami.
Bait – analiza i ciekawostki
Określenie bait wywodzi się z języka angielskiego i oznacza przynętę. Można więc dość prosto odnieść oryginalne znaczenie do obu potocznych znaczeń. W polskim internecie zwrot jak i sama praktyka są szczególnie popularne na portalu Wykop.pl, gdzie użytkownicy regularnie przygotowują baity (określane tam także swojsko jako „zarzutki”) – ma to na celu stworzenie jak największej dyskusji i uzyskanie jak największej liczby „plusów”, co następnie przekłada się korzystnie na ranking danego użytkownika w serwisie (za wysoki ranking może on zostać wyróżniony np. bordowym kolorem loginu, tzw. „bordo”).